X

Bidali zure gomendioak

Parte hartu gure blogean

La corredora

Carrie Snyder

Estamos ante un novela que lo tiene todo para gustar: una historia que arranca a principios de los años 20 y finaliza en los 90 narrada a través de su protagonista, una joven corredora canadiense.
Es el largo periplo de una muchacha que quiere competir cuando en los Juegos Olímpicos aún no participaban mujeres -el deporte era nocivo para una mujer nacida y educada para procrear- , que quiere vivir una vida independiente -cuando el destino de las mujeres era pasar de la tutela del padre a la del marido- , que quiere liberarse de una familia cuyos integrantes están repletos de sombras y culpas.

Aganetha -personaje ficticio que sirve de homenaje a la lucha de las mujeres en el campo deportivo- ganará, en 1928, una medalla de oro para Canada e iniciará esa nueva vida soñada. Sin embargo vivirá lastrada por multiples condicionantes: su rivalidad y amistad con Glad, su relación amorosa con John, la lucha por sobrevivir tras saborear el éxito, la complejidad de su vida familiar… de una manera u otra seguirá corriendo, que es su única manera de avanzar, de huir hacia adelante.

Carrie Snyder nos pasea por esas realidades complejas con mano maestra, sin caer en la sensiblería, y mostrándonos personajes con peso, muy reales, y a los que no se juzga en ningún momento a pesar de las decisiones que toman y los sucesos en los que se ven envueltos.

La narración, que parte del “secuestro” de la protagonista de un asilo por parte de dos jóvenes, se desdobla entre el pasado -los recuerdos infantiles, la familia y sus múltiples y terribles secretos-, el presente -correr, que al fin y al cabo es su forma de buscar la libertad- y ésta situación extraña de verse sacada de su “casa” por unos extraños que la engañan no se sabe muy bien por qué ni para qué…
Será precisamente la resolución de esa interrogante la que cerrará la novela de forma impecable y podremos colocar a cada personaje en su lugar y desentrañar sus últimos secretos. Muy recomendable.

Bribones 1: La maldición de la gallina

Baina, esan bezala, tarteka izaten dugu halako epifaniaren bat eta derrepente dena argi eta erraza ikusi eta beste begiekin begiratzen dugu. Maitemintzea bezala. Horren adibide El Torres gidoilari malagarraren eta Juan José Ryp marrazkilariaren Bribones izeneko komikia irakurtzean gertatu zaitena.

Bribones ezpata eta sorginkeriaren generoan sailkatuko genuke. Jakingo duzuenez, Robert E. Howardek bere Conan barbaroarekin eman zion hasiera. Gero beste batzuk etorri ziren atzetik (Fritz Leiber, Michael Moorcock, Lin Carter, etabar luze bat), eta ondoren komigile iparamerikarrak (Roy Thomas, Barry Smith, John Buscema). Horiek denak generoa finkatzen lagundu zuten. Baina baita ere topiko eta klixez betetzen. Gauzak horrela, gaur egun generoa nahiko itxia eta monotono samarra dirudi. El Torres azaldu den arte.

Planteamendua ez da beste mundukoa. Bi pertsonai nagusi azaltzen dira, Bram eta Weasel, Weasel eta Bram. Bi lapur, mertzenario, amoral eta beraien bizioak asetzen jo ta ke dihardutenak. Baina badute edonolako istiluetan sartzeko aparteko abilezia. Horietxek ezagutuko ditugu.

Bribones komikia jatorriz Espainian jaiotakoa da, baina heldutasuna USAn ezagutu du. Behin ospea lortu ondoren atzera bere jaioterrira bueltatu da arrakasta ospatzera. Guztion onerako alajaina. Izan ere eskuartean dugun komikia aipatu generoa hartu eta hankaz gora jartzen du. Topiko guztiak hortxe daude: barbaro gihartsuak, aparteko emakumeak, munstroak, azti beldurgarriak, ezpata borrokak eta odola. Litroka. Kontua da, El Torres eta Ryp egileek osagai guzti horiek hartu eta dosia hareagotzen dutela. Eta bertan sexua barra-barra sartzen dutela, inolako lotsa izpirik gabe. Hau da, badirudi idazle malagarrak gure amets eroetan imajinatutakoak paperera eraman dituela.

Horretaz gain, umorea mugarik gabe tartekatzen dute. Umore erreferentziala. El Torresi 70-80 hamarkadako komiki mainstream iparamerikarra gogoko duela antzematen zaio. Berdin du superheroienak edo bestelakoak izan. Denetatik. Garai hartako pop-kulturako, zinema, telesail eta merchandising guztia nahas-mahas egin eta aipatu generoan isuri du batere lotsarik gabe. Horrela, Briboenesen Conan, He-Man, M.A. Baraccus, Wolverine eta horrelakoen adaptazio oso pertsonalak egiten dira. Ez ezazue galdu, adibidez, lehenbizikoaren parodia.

Benetan irakurketa freskagarri zein parregarria duzue honako hau. Guztiz originala ez bada ere, aurreiritzirik gabekoa eta ganberroa bada. Eta ez da gutxi.

La catedral de Turing, George Dyson

La catedral de Turing, George DysonLa catedral de Turing: los orígenes del universo digital, Geoge Dyson. Debate, 2015. – 555 orrialde, paperean: 28,40 € E-Book: 12,34 €. – ISBN 9788499922508

Repost Zientzia Kaiera: Post hau jatorriz Zientzia Kaieran argitaratu zen.

George Dyson (Ithaca, New York, 1953), zientziaren historian aditua, txikitatik bizi izan zen zientzialariz inguratua. Freeman Dyson, fisikaria eta Verena Huber-Dyson, matematikariaren semea, Esther Dyson teknologi analistaren neba da. Aita katedratikoa zen Princetoneko Institute for Advanced Study (IAS) delakoan eta Georgesek han bizi izan zuen haurtzaroa.

Hamasei urte bete zituenean zientzia girotik ihes egin nahi izan zuen, eta kayak kanoen zalea izanik Columbia Britainiarrera joan zen kayak kanoen mundua ezagutu eta ikertzera. Kanadan hogei urte igaro zituen eta bere lehen liburuan Baidarka (1986) izenekoan, aleutiarren kayak kanoen historia eta garapena aztertzen du.

Gehiago irakurri

Irène, Pierre Lemaitre

Estamos ante un verdadero artista del thriller. El que nos ocupa, de 2006, ya recibía el Premio a la Primera Novela Policíaca del Festival de Cine Policíaco de Cognac e inauguraba la serie del inspector Camille Verhoeven. Su traducción es un regalo de la editorial Alfaguara en su colección negra, a la que ira añadiendo nuevos títulos del autor, Pierre Lemaitre.Y digo bien, regalo, porque se trata de una gran novela.

En Irène se nos presenta al comandante Camille Verhoeven como un ser muy inteligente, tenaz, poliédrico.. pero cuya constitución física “una pálida copia de Toulouse-Lautrec sólo que menos deforme” (sic) marca en todos los sentidos.
Un hombre volcado en su trabajo que se ve bendecido por el amor de Irène, que espera un hijo suyo. Un hombre que intenta repartir su tiempo entre un caso peliagudo -un asesino realmente salvaje, que ha matado antes y que recrea crímenes de novelas clásicas-, la presión a la que le somete la prensa y las necesidades de su pareja.

El ritmo es muy intenso, marcado por el “tour de force” entre Camille y “el novelista” -que es como bautizan al cruel asesino-, las filtraciones a la prensa, la petición de ayuda a especialistas en novela negra… y su siempre presente compañera, como centro de la vida de Verhoeven, pero ciertamente temerosa ante la próxima maternidad y el exceso de trabajo y de presión de su marido.

Al tratarse de la primera entrega de la serie Verhoeven, asistimos a un bosquejo de su infancia, de sus relaciones, de sus métodos de trabajo, impecable y nada prolijo. No puedo más que decir que lo que sucede en Irène, marcará a nuestro personaje para los restos. Uno se queda con ganas de saber más y con la sensación de que el horror con mayúsculas habita en esta novela y que se ha instalado en su vida para siempre.
Suena como un tiro, pero resulta ser un cañon. Imprescindible.

Erakurleak, irakurketa talde digitala

Sua falta zaigu, Katixa AgirreErakurleak, euskarazko irakurketa taldearen berezitasuna gailu digitaletan irakurtzea da. Udal liburutegietan dagoeneko eskura dugu liburu bilduma digital bat Eliburutegia izenekoa eta hemendik aurrera hilabetero liburu baten inguruan solasean aritzeko aukera izango dugu. Erakurleak bloga, eta Twitter eta Facebook sare sozialak izango dira solasaldirako tresna nagusiak.

2015-2016 denboraldian bederatzi liburu irakurriko dira:

Gehiago irakurri

Marikalanbre bizitzaren laborategian, Ana Galarraga

Oso liburu gomendagarria da zientzia modu entretenigarri batean ezagutu eta aldi berean ipuin bat irakurri nahi duten haurrentzat.

Elhuyar-eko Ana Galarragak idatzi du eta Irrien Lagunak taldeko Jose Angel Lopetegik egin ditu marrazkiak.

Datorren urriaren 27an, asteartea, arratsaldeko 18:00etan, Ana Galarraga izango dugu Okendo Kultur Etxeko liburutegian eta 5-10 urteko haurrek aukera paregabea izango dute esperimentu hauek guztiak zuzenean ikusteko.

Eserleku mugatuak dira, beraz lehenbailehen eman ezazu izena liburutegian edo emailez helbide honetan: okendoliburutegia@donostia.eus

Ondo pasa!

¿Quién controla el futuro?, Jaron Lanier

¿Quién controla el futuro? Jaron Lanier¿Quién controla el futuro?, Jaron Lanier
Debate, 2014
 461 orrialde, 23,90 €
ISBN 9788499924236

Repost Zientzia Kaiera: Post hau jatorriz Zientzia Kaieran argitaratu zen.

Aipamen honetan Jaron Lanierren ¿Quién controla el futuro? saiakera aztertuko dugu, aurretik 2011n Contra el rebaño digital idatzi zuen, eta bi liburuetan oso kritiko agertzen da mundu digitalaren hainbat alderdirekin. Liburuak arrakasta izan du eta aldi berean Lanierrek esanak oso polemiko bihurtu dira.

Gehiago irakurri

Literatur solasaldien egutegia, 2015eko iraila-abendua

Liburutegi Nagusiko San Jeronimoko aretoan hiru solasaldi daude: euskaraz, gaztelaniaz eta ingelesez. Euskarazkoaren dinamizatzailea Iñigo Aranbarri da, irailaren 15ean, Alaa Al Aswaniren Jakobian erakina irakurriko zuten eta urriaren 6an Koldo Izagirreren Lorea Gernika, andrazko bat.  Ordutegia, arratsaldeko 19:30ean.

Gaztelaniazko taldearen dinamizatzailea, berriz, Amaia García da, Bookhunterblog blogaren egilea. Egitarauan lau izenburu dituzte: irailaren 29an, Siri Hustveden El verano sin hombres; urriaren 20an, Lourdes Oñederrak Intemperies liburuaren solasaldian parte hartuko du; azaroaren 24an, Izrail Méterren La quinta esquina eta abenduaren 15ean Henry Jamesen Otra vuelta de tuerca. Saio guztiak 19:30ean hasiko dira.

Ingelesaren kasuan, Donostia Book Club taldeak antolatzen ditu saioak Slawka Grabowskaren eskutik. Egutegian lau liburu dituzte: irailaren 14an, Charlotte Perkins Gilmanen Herland; urriaren 19an, Roald Dahlen Lamb to the Slaughter; azaroaren 9an, Jane Harrisen Gillespie and I; eta abenduaren 14an, David Nichollsen One Day.  Saioak 19:45ean hasiko dira.

Alderdi Ederreko Liburutegi Nagusian Irakurketa Errazeko solasaldiak egiten dira Easo Garaguneko kideekin. Irailean William  Shakespearen Romeo y Julieta irakurriko dute.

Aiete Kultur Etxeko solasaldietan Literatua eta Zinea uztartzen dira. Literaturako dinamizatzailea Lola Arrieta da eta Fernando Mikelajauregik egiten du pelikulen aurkezpena. Urriaren 8an, 19:00etan, Marcel Prousten En busca del tiempo perdido liburuaren solasaldia egingo dute, eta hurrengo egunean, urriaren 9an, 18:45etan, Jacques Beckerren París, bajos fondos pelikularen emanaldia. Azaroaren 12:00an, Italo Svevoyren La conciencia de Zeno liburuaz mintzatuko dira eta abenduaren 10ean, Milan Kunderaren La insoportable levedad del ser.

Egia Kultur Etxeko solasaldietan zientzia fikziozko liburuak irakurtzen dira. Dinamizatzailea Juan Luis Diaz da eta hiruhileko honi hasiera emateko, urriaren 7an, Luis Gascak Jodorowsky: amigo y visionario hitzaldia emango du. Azaroaren 4an, Iban Zaldua idazleak Si Sabino viviría, bere liburuaren solasaldian parte hartuko du. Abenduaren 2an William Gibsonen Neuromante liburuarekin amaituko dute. Egiako saioak arratsaldeko 18:30ean izan ohi dira.

Ernest Lluch Kultur Etxeko liburutegiko solasaldien dinamizatzailea Javier Mina da, eta irakurriko dituzten liburuak ondorengo hauek izango dira: urriaren 14an, Vladimir Navokoven Lolita; azaroaren 11an, Maite González Esnalen Viajes, frutas y barrios; abenduaren 9an, Patrick Modianoren Dora Bruder. Amarako saioak 18:30ean dute hasiera.

Intxaurrondo Kultur Etxean hiru saio mota antolatzen dira. Literatur solasaldiak gaztelaniaz Iñaki Urdanibiarekin, euskarazko solasaldiak Iratxe Retolazarekin eta komiki solasaldiak Juan Manuel Díaz de Guereñurekin. Iñaki Urdanibiak zuzentzen duen solasaldien gaia Praga eta bertako idazleak izango da, egitarauan hiru liburu dituzte: urriaren 15an Jaroslav Haseken Las aventuras del valeroso soldado Schwejk; azaroaren 19an, Franz Kafkaren El proceso; abenduaren 17an, Brohumil Hrabalen Yo que he servido al rey de Inglaterra. Saioak 19:00etatik aurrera izaten dira.

Euskarazko saioak Plazara Goaz Elkarteak antolatzen ditu Iratxe Retolazaren gidaritzapean. Urritik apirilera hiru liburu irakurriko dituzte, urriaren 22an Marisol Bastidaren Mikel Laboaren biografia bat; otsailaren 25ean Danele Sarriugarteren Erraiak, eta apirilaren 28an, Mikel Antzaren Atzerri. Saioak arratsaldeko 19:00etan izaten dira.

Juan Manuel Díaz de Guereñuk zuzenduko dituen komiki solasaldietarako hiru liburu aukeratu dituzte, urriaren 13an Guibert Lefèvre y Lemercieren El fotógrafo; azaroaren 10ean Dino Battagliaren Totentanz eta abenduaren 9an, Jaime Hernándezen Chapuzas de amor.Saioak arratsaldeko 19:00etan izaten dira.

Antiguako Lugaritz Kultur Etxean hilabetero elkartzen dira euskarazko liburu baten inguruan Literatura eta Kafea izeneko programan. Dinamizatzailea Maite Gonzalez Esnal da eta urriaren 5an hasiko dira Ramon Saizarbitoriaren Bihotz bi liburuarekin. Azaroaren 9an, Elena Ferranteren Adiskide paregabea izango dute eta abenduaren 14an Pello Lizarraldaren Sargori. Saioak arratsaldeko 17:00etan izaten dira.

Azkenik, Groseko Okendo Kultur Etxeak udazkenetik aurrera narrazio laburren solasaldiak antolatuko ditu Ane Merinoren eskutik. Egitarauan hiru liburu dituzte, urriaren 28an Harkaitz Canoren Enseres de ortopedia inútil; azaroaren 25ean Kjell Askildsenen, La señora M, En el café, Elisabeth eta Los perros de Tesalónica, Todo como antes liburuan argitaratuak eta abenduaren 16an, Ana María Matuteren Algunos muchachos, La puerta de la luna bilduman argitaratua. Solasaldiak liburutegian izango dira eguerdiko 12:00etan.

Bestalde, Donostiako liburutegien sareko bazkideek eta Donostia Kulturako kideek, maileguan eskatu ditzakete solasaldietan irakurriko diren liburuak.

No está solo, Sandrone Dazieri

Novela negra, muy muy negra, la que nos presenta Sandrone Dazieri.
Si en un principio se plantea como la “simple” desaparición de un niño -que siempre causa desasosiego y pena-, a lo largo de la narración va tomando mucho cuerpo o, mejor dicho “muchos cuerpos”, ya que nos hallamos ante un secuestrador en serie.

A ello debemos sumarle la pareja protagonista, que no tiene desperdicio.
A estas alturas creíamos haber visto todo tipo de duetos: adictos a las drogas y a la adrenalina, despreciados por sus compañeros, incluso con dobles vidas… Pero Colomba Caselli del Departamento de Homicidios de Roma, apartada del servicio tras una desastrosa actuación policial, y Dante Torre, que estuvo secuestrado varios años en un silo siendo niño, son un caso de “supervivencia” pura y dura, y eso se hace notar a lo largo de toda la novela.

Personajes atormentados, sobre todo Dante, que no ha podido recuperarse de los años de cautiverio, deberán enfrentarse a un caso que va cobrando tintes dramáticos.
¿Hay mas niños secuestrados?¿Se trata de El Padre, el que fuera secuestrador de Dante?¿Es una trama organizada?¿Y la policía?¿No sabe o no contesta o acaso está implicada?…

Nuestra pareja deberá actuar por su cuenta y riesgo y el asunto se las trae.
Si alguno sufre de “conspiranoia” ésta es su novela, porque nada es lo que parece, ni nadie es quien dice ser. Los amigos se vuelven enemigos, los padres no son los padres, y el ritmo es cada vez más intenso y el ambiente más asfixiante.

El final, sorprendente y abierto, que, naturalmente no voy a desvelar, nos certifica la gran capacidad de Dazieri para crear ambientes tétricos y personalidades complejas.
Bienvenido a nuestras estanterías, signore.Y entre nosotros, creo que ha venido para quedarse.